Jump to content

أخر مواضيع المنتدى

0
- - - - -

المالية: المدرسون يستفيدون من "الأدنى للأجور" ولاضرائب على الأسهم

لا توجد ردود على هذا الموضوع

#1 news

صائد الاخبار

• مشرفين
  • posts 78,420

تاريخ المشاركة : 04 June 2011 - 06:32 PM

تعليقات القراء

الاسم : مدرس ثانوي 18 سنة

المرتب 998 جنيه والعلاوات في وقتها والتقارير ممتاز يعني فيه زملاء أقل مني بعد 18 سنة خدمة في ثانوي مش مكمل 1000 جنيه

الاسم : ابوكريم (مدرس)

اريد ان اعرف اين الدرجات .الكادر ورطنا واللي اخد الكادر يظل على درجته 5 سنوات اين المساواه والعدل

الاسم : ابوكريم ( مدرس)

ياريت نلغي الكادر ونتساوى بباقي العاملين بالدولة ونستفيد من الحد الادني كمدرسين

الاسم : مدرس مصري

اين الدرجات ياوزير المالية حصلت علي الدرجة المالية الثانية في1- 8- 2003 مر اكثر من ست سنوات لم احصل علي الدرجة الاولي

الاسم : كمال

الثورة طلبت العدالة الاجتماعية أرجو من القائمين على إتخاذ القرار جدولة المرتبات لجميع العاملين بالدولة بناء على القرار الذى تم إتخاذه بخصوص الحد الادنى للاجور وهو 700 جنية حتى يكون هناك عدالة فعلا لأن لو لم يتم جدولة جميع المرتبات سيصبح هناك ظلم آخر على الموظفين والعمال الذين تخطو الحد الدنى للأجور لأنه من غير المعقول أن يتساوى الحديث بما هو فى الخدمة أكثر من عشرين سنة نرجو الدراسة والرد

الاسم : معلم مساعد

بعد الكلام ده لابد ان تجرم الدروس الخصوصية

الاسم : مدحت صادق رزق الله

اين الدرجات ياوزير المالية حصلت علي الدرجة المالية الثانية في1- 1- 2005 مرور اكثر من ست سنوات لم احصل علي الدرجة الاولي

الاسم : مصري صريح(القناعة والبركة من عند الله)

تحية طيبة لكل الاخوة الى سبق وعلقو على الخبر بس انا لية تعليق خاص لية الناس مش قادرة تصبر لية العجلة انتم عارفين المشكلة الاساسية فين فينا احنا بجد معندناش قناعة على فكرة انا مدرس متليكم وحالى حالكم لازم يكون فية قناعة جوانا عشان نقدر نعيش ونتعايش مع اوضاعنا ووالله ربنا الى بيبارك فى اى دخل يدخل للانسان بخصوص القناعة والبركة المدر الى بيعطى دروس خصوصية تعرفو بيدخل كام بالشهر ماشاءالله مبلغ وقدرة والله بيعمل احن من الى بيعملة الشخص المغترب وبردو مش مقتنع وبيعارض وبردو طمعان فى اكتر طيب سؤال لو حكومة عطيتة 2000 ج بالشهر هيبطل دروس بالعكس هيحاول يوصلهم الى 5000 او 10000 الف القناعة ثم القناعة

الاسم : محمد عمر

اعمل اخصائى اول اجتماعى وراتبي لا يتعدى 800 جنية نوح فين ارحمونا ارحمونا كفينا ظلم ارحمونا رحمونا

الاسم : أ/ صلاح الدين عثمان

أنا لا أدري إلى متى سنعيش في هذه الفوضى من التصريحات ..مساعد الوزير يقول كلام ينفيه الوزير ثم نسمع كلام آخر من مصادر أخرى ...حمى الكلام الذي يثير الفوضي ويعمل بلبلة في الأوساط المختلفة

الاسم : عزت رمضان

الخبر ده مسكن علشان امتحانات الثانوية العامة تمر على خير والمراقبين يروحوا يراقبوا.

الاسم : مدرس مقهور

ارجو الغاء الكادر لان مشفناش منة الة الفقر والاهانة

الاسم : ميروووو

يارب يكون الكلام ه حقيقي احنا تعبنا

الاسم : ماهر

اتمني من ربنا اننا نراعي ضميرنا في مصر مصر في محنة و محتاجة نقف جنبها لك الله و المسيح يا مصر

الاسم : ماهر

يا جماعة انا باخد مرتب 357 ده عدل و عندي 34 سنة و الناس بتاخد ملايين فين العدل و بعد كدا بططلبو نعلم الاولاد كويس في المدارس التعليم في الخارج استثمار مش ملوخية

الاسم : مدرسة

وبعدين ايه التناقض ده منين بيعتبرونا كادر خاص وبيدخلونا فى الحد الادنى للاجور ده لوحده دليل ع انه كادر فاشل ووصمة عار ولا يصح ان يطلق عليه كادر اصلا... ربنا يسامحهم ضحكوا علينا فى الاول وجايين للمرة الثانية يساوونا بفراشين ع الدرجة السادسة ما هذا الهراء..؟ بس ارجع واقول احنا السبب لان احنا اللى بنفرط في حقنا وبنرضا بأى حاجة مش عندنا ثقة بالنفس ... شوفتوا الاطباء وغيرهم لم ينتظروا الحد الادنى حتى يوضعوا فى سلة واحدة مع العمال اللى بيبص تحت رجليه هيفضل قليل .... معظمنا سافر الخليج راتب المعلم هناك من اكبر الرواتب الحكومية .... ليه النظرة الدونية لبنا هنا... ....

شوفتوا ازاى الاطباء لم ينتظروا ان يتساوو بالعمال ويتحطوا معاهم في سلة واحدة صحيح جدعان

الاسم : أشرف فرحات

النظام القديم هوه هوه كلام غامض لعب بالكلمات موعدنا الثلاثاء القادم عند مجلس الوزراء نرجو نكون رجاله ومحدش يتركن على غيره يد الله مع الجماعة

انتوا بتتكلموا فى اية .. سيادة وزير المالية صرح ان اللى هياخد 700 الحد الادنى الامى اللى شغال ع الدرجة السادسة واحنا كلنا بنتعين ع الدرجة الثالثة النوعية بأقل من 700 هل يعقل ان يتساوى المعلم بالشهادات الادنى اين كرامتنا ومحدش يقول احنا كنا طايلين لان لو فكرنا كده هنفضل خارج الصورة

الاسم : محمود احمد

شكرا وزير المالية و ياريت كل واحد يؤدى عملة على اكمل وجة و بعدين يطلب زيادة المرتب الراجل يشكر انو رفع المرتب غيره كان بيديكو على راسكم ومكنش حد بيتكلم استحملو سنة و لا اتنين لحد حال البلد ميتعدل وياريت المدرسين اللى هيراقبوا ثانوية عامة يتقوا الله فى الطلاب التفوقين و يمنعوا الغش لانه وباء يدمر الطالب المتفوق قبل الضعيف و بحبك يا بلادى

الاسم : صعيدي

الكلام على الذين يقل اجرهم عن 700 جنيه وايه مير من هم اكشر من ذلك ..اعقلوها

الاسم : عبدالغفار

ممكن أعرف موقف معلمى الازهر المتعاقدين من ثلاث سنوات موقفهم إيه بعد التثبيت هيقبضواإيه مع العلم إن أنا بقبض 370 جتيه

الاسم : سالم المغريى

فى جول اجور من 6 صفحات حسيب المؤهل و السن نرجوا النظر فيه حيث انة يحقق العدالة الاجتماعية

الاسم : محمدعبد الناصر يوسف

افلح ان صدق

الاسم : اشرف النحاس

هوه مساعد الوزير لما يقول كلام بيقوله من دماغه....ياوزير المالية وياوزير التعليم فهمونا بالظبط الحكاية ايه

الاسم : مدرس جديد

يا رب يتنفذ كلمه لان انا واللي زي بقبض 258 جنيه فقط انا عيز الحد اللي بقوله عليه ومش طمعان فاكتر من كده

الاسم : معلم كان بيحب مصر

اضراب .. اضراب .. اضراب موعدنا يوم الثلاثاء القادم الساعة 10 صباحا أمام مجلس الوزراء .. هذا الكلام لن يطبق على جميع المعلمين انما فقط على من هم مرتباتهم اقل من 700 جنيه ... فوقوا الاضراب هو الحل

الاسم : دكتور فى الاقتصاد

مبروك للمدرسين ولكل العمال الحد الادنى لكن بكرة تلعنو حاجة اسمها الحد الادنى بعد ماتلاقو سعر كل حاجة خذ الفلوس الجديدة والقديمة لان الاقتصاد منظومة متكاملة المصانع هتختصر العماله فهتزيد البطالة وهترفع اسعار المنتجات والمدارس الخاصة هترفع مصروفاتها علشان تدى المدرسين والمحلات والمستشفيات وكافة الخدمات وهتفتكرو ايام ماقبل الحد الادنى بكل خير ان شاء الله لان منظومة الاقتصاد متشابكه ولعلكم تفتكرون ايام العلاوات الاجتماعية وتاثيراتها على الاسعار بالرغم من انها جنيهات بسيطة احنا وكمان الدولة مش هتقدر تحمى الاسعار لان اعبائها هتكون فى المرتبات ومبروك خطوة غير موفقة سيدفع ثمنها الغنى والفقير

الاسم : أحمد محمد

خبر خادع .. احذروا .. الكلام ده مش لكل المعلمين انما للى مرتبهم أقل من 700 جنيه فقط .. أما باقى المعلمين ففى الباى باى .. مصر لم تتغير بعد الثورة

الاسم : مدرسة مهضور حقها

وماذا عن العقد لمدة سنة الى مرتبهم 110 جنية وبعد الخصم 95 جنية هل هنلحد الادنى ام لاستفيد من استعد

الاسم : محمد محمود احمد حسن

انا اسمي مدرج في كشوف التعينات من عام 1998 من ضمن زوي الاعاقة وانا عندي اعاقة في رجل واسمي مدرج في تعينات التربية والتعليم وحاصل على دبلوم زراعة وادخل في القرار السيد عبد الرحيم الغول واوقف التعيين بدون اي سبب حد يجاوبني انا عاوز اعرف موقفي ايه انا سني دخل في 33 سنة وحرام الى بيحصلي دا انا شاب ومحتاج والاعاقة بتاعتي مسببالي ازمة في العمل حتى في القطاع الخاص ارجو من سيادة وزير المالية النظر في امري اسوتا بباقي زملائي الذين تم تعيينهم في نفس القرار واقل مني في الاعاقة

الاسم : عبد الزازق محمد عبد الباسط البصيلى

العدالة الاجتماعية من اهم اسباب قيام الثورة فى مصر فنرجو العدالة-العدالة فالمساوة فى الظلم عدل

الاسم : حسن جوهر

كفايةلعب على عقولالغلابة

الاسم : محمد محمود احمد حسن

انا اسمي مدرج في كشوف التعينات من عام 1998 من ضمن زوي الاعاقة وانا عندي اعاقة في رجل واسمي مدرج في تعينات التربية والتعليم وحاصل على دبلوم زراعة وادخل في القرار السيد عبد الرحيم الغول واوقف التعيين بدون اي سبب حد يجاوبني انا عاوز اعرف موقفي ايه انا سني دخل في 33 سنة وحرام الى بيحصلي دا انا شاب ومحتاج والاعاقة بتاعتي مسببالي ازمة في العمل حتى في القطاع الخاص ارجو من سيادة وزير المالية النظر في امري اسوتا بباقي زملائي الذين تم تعيينهم في نفس القرار واقل مني في الاعاقة

الاسم : محمد كيلانى

ماذا يعنى هذا التخبط من السيد وزير المالية دون ان يحرك ساكن للسيد وزير التربية والتعليم فلا بد فعلا من وقفة 7/6 وما ضاع حق وراءه مطالب وهذا هو وقت تحرك النقابة

الاسم : المسيو ماهر

كل الشكر لاخبار مصر لنشره بالامس كل التعليقات فى هذا الصدد..وكل الشكر للساده المسئولين بالدولة خاصة الوزير المحترم وزير المالية..واتمنى ان لايكون كلامه قرص مسكن قوى لثورة المدرسين..كما ارجو دراسة الموضوع جيدا قبل تنفيذه وطرحه للمناقشة العامة..ومراعاة قدامى المعلمين الذين تجاوز مرتباتهم 700جنيه والذين تحملوا وعانواوحرموا كثيرا.

الاسم : عبد الزازق محمد عبد الباسط البصيلى

العدالة الاجتماعية من اهم اسباب قيام الثورة فى مصر فنرجو العدالة-العدالة فالمساوة فى الظلم عدل

الاسم : محمدالسراح

أنا من 2003 على الدرجة الثانية وأقدميتى 30 سنه الآن هل هذا عدل

الاسم : ياسر محمد على

كله سمك لبن تمر هندي ده كلام مصاطب وكلام الليل زبده يطلع عليه النهار يسيحوا ما حدش يصدق كلام أي وزير واحنا ليينا خبره معاهم ما ينفعش الذوق لازم إضراب عن الثانويه العامه علشان ناخد حقوقنا الله يخرب بيوتهم هما بلطجية الشرطه الجهله المعقدين نفسيا أحسن مناإزاي مرتب عسكري جاهل يزيد عن مرتب مدرس تعليمه عالي أو مرتب ضابط مريض نغسي

الاسم : رمضان على

المشكله فى الناس اللى مش موظفه ولا يتقاضون رواتب الأسعار هتولع نار والمسكين هيزداد مسكنه وربنا يسترها على الناس اللى مش موظفه

الاسم : سلامه حسن

انا ع الدرجه التالته من 11 سنه..فين الدرجات و الترقيات بتاعتنا...و بعدين 278 جنيه ايه اللى بتتكلموا عليهم زيادة...ليه ما يكونش مرتب المدرس زى مرتبات البهوات بتوع البترول القاعدين ف التكييف و المكاتب الفخمه

الاسم : معلم عشمان فاللة

اجر سنتين و تعاقد سنتين اية المصير

الاسم : سلامه حسن

لازم احنا المدرسين نقاطع امتحانات الثانويه لغاية ما الدوله تعرف قيمة المدرس و تحطله مرتب مناسب مش مسالة جنيهات بنتسولها كل سنه و تتاخد مننا من الناحيه التانيه

الاسم : القرموطى

كله كلام فى الهوا علشان امتحانات الثانوىتعدى على خير يلعن ابو الكادروابو الحكو.......وابومص....وابوالتعليم...راسى هتنفجر ...حسبى الله ونعم الوكيل....

الاسم : خطوة في الطريق

بداية جيدة تستلزم مزيد من الأصلاحات

الاسم : الجد الأقصى للمرتبات

تحدبد الحد الأدنى يستلزم تحديد حد أقصى لتجنب اهدار المال العام في مرتبات مبالغ فيها.

الاسم : الاستاذ

لازم الاخبار تكون مؤكده قبل النشر رجاء رجاء

الاسم : الشيخ عبده ابو زيد محمد

نحتاج الي المزيد من الايضاح حتي نعرف الحقيقة

الاسم : حمدي الشاهد

ف هما بيشتغلو مع بعض ازاي كل واحد ياخد قرار هو كل واحد فيهم شغال في دكان مثلا والله حاجة تجنن

الاسم : احمد جابر من بنى سويف

بالنسبة للعقود اللى امتحنوا الكادر 1/4/2011اية هو موقفهم هل هيطبق عليهم الحد الادنى 700الرجاء الافادة وشكرا

الاسم : مجاهد الشاذلى

ياجماعة اتقوا الله ورفقا بهذا الرجل المحترم وزير المالية فنحن جميعا نعلم أن الفرق بينه وبين السابق لارحمه الله عو الفرق بين السماء والأرض ..... دعوا الرجل يعمل فلن تعطينا الأيام وزيرا مثله .

الاسم : عصام

ماموقف المعلمون الذين علي الدرجه الاولي

الاسم : وجهة نظر اقتصادية

أولاً : تحميل عبء الحد الأدنى للأجور على الموازنة : يمكن تجنب تحميلها على الموازنة بتطبيق الحد الأقصى (مثلاً لو موظف بالإدارة العليا لإحدى الشركات بالقطاع العام أو إحدى المصالح الحكومية يتقاضى مليون ونصف جنيه شهريا وتم وضع حد أقصى 100 الف جنيه شهرياً يمكن توفير 1.4 مليون جنيه تكفي لسداد الحد الأدنى لمرتب 2000 موظف. ثانباً: فرض ضريبة على توزيعات أرباح شركات الأموال : ستؤدي الى تخفيض أرباح المستثمرين بواقع 15% ( ضريبة التوزيعات 10% + الشريحة الإضافية على الربح 5% ) مما سيؤدي الى زيادة الأسعار لتعويض تلك الضريبة وبالتالي يتحملهاالمستهلك النهائي ، واتجاه المستثمرين لبلاد أخرى لديها مزايا ضريبية

ماموقف المدرسين القدامي الذين علي الدرجه الاولي من الحد الادني للاجور

الاسم : مجدى عيسى محمد

700الحدالأدنى للاجور طيب انا متعاقد من 4سنوات هاقبض كام

الاسم : دعاء

يا سياده الوزير الكلام اللي بيتقال دا ميرضيش ربنا يعني الحد الادني دا هينفع كمان خمس سنين دا الاسعار تكون ولعت

الاسم : مصطفي مدرس ثانوي المنصورة

يا ست نفين أنا مدرس من 18 سنةواستحق الدرجة الاولى الموقوفة من سنتين ومرتبي بالكادر والله العظيم 929 جنية وأنا مؤهل عالى ليسانس آداب جيدوحرام عليكي لما تتهمي الناس بالكذب من غير ما تعرفي اتقي الله وساعدينا في الحصول على حقوقنا بدل الحقد علينا

الاسم : سليم سعد فريحى معلم أول أ

بصراحة وبكل صراحة وزير المالية بتاع كلام وبس خايف يكون زى صاحبنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاسم : مستر هشام الشناوى

الى مدرسى مصر المحترمين الموعد النهائى لكل جروبات المعلمين فى مصر للاضراب هو يوم الثلاثاء 76 اليوم المحدد للأعتصام امام مجلس الوزراء وعنوان مجلس الوزراء شارع مجلس الشعب القصر العيني، القاهرة وصولا الي اعتصام يوم الجمعة 106 امام ماسبيروا وصولا الي مليونية المعلم .

الاسم : فايز فراج / مدرس مساعد - لغة انجليزية - بالازهر الشريف - خدمة 6 سنوات

نتقدم بخالص الشكر والتقدير الى السيد وزير مالية مصر / سمير رضوان على تطبيق الحد الادنى للمدرسين واستفادتهم منه بعد مرور 48 ساعة كلها حزن على مدرسي مصر وبالنسبة للسادة المعلمين المساعدين على باب اول اجور / مكافأة شاملة ومنتظرين قرار التثبيت من السيد صاحب الفضيلة / شيخ الازهر سيطبق عليهم الحد الادنى للاجور ورفع مرتباتهم الى 700 ج مصري أما كل من يعمل مدرس تحت بند بالاجر او بالحصة لا يطبق عليه الحد الادنى للاجور لانه ليس على موازنة الدولة وانما على موازنة المحافظة التى هو فيهاااااااا بخلاف المعلم المساعد / مكافأة شاملة وعلى باب اول اجور وامتحن بكادر المعلمين لحيت تثبيه على درجته المالية وشكرا

الاسم : معلم قنائى

نحن لم نستلم حافز التميز العلمى فى قنا بالرغم من موافقة لجنة شؤون العاملين على احقيتنا فى الصرف من 11 أغسطس 2010

الاسم : السيد محمد

أتحدى أن يكون وزير المالية أوحتى وزير التعليم فاهمين حاجة - كله شغل الحرامية!! أقصد مستشارى الوزارة- هم إلّى بيحطو الخطط وهموا إلى عارفين كل الخبايا- إزاى يتساوى معلم الدرجة الثالثة مثلا مع فراش الدرجة السادسة- هذا ليس تقليل من شأن العمال- ولكن منطقيا لازم يكون فيى فرق

الاسم : مدرس مطحون

الاستاذ فداكي روحي يا امي حد يلحق مين متلحقوش حد الرجل مقالش حاجة مفيدة الكلام ده كل تصبيرة علشان الثانوية تعدي

الاسم : سمير ـبنى سويف

ما مصير المعلم الذى على الدرجة الاولى وخبرته 19 سنة ومرتبة الف جنية ارجو الرد

الاسم : مستر حسن

الى مدرسى مصر المحترمين الموعد النهائى لكل جروبات المعلمين فى مصر للاضراب هو يوم الثلاثاء 76 اليوم المحدد للأعتصام امام مجلس الوزراء وعنوان مجلس الوزراء شارع مجلس الشعب القصر العيني، القاهرة وصولا الي اعتصام يوم الجمعة 106 امام ماسبيروا وصولا الي مليونية المعلم .

الاسم : مصطفى الصعيدى

ياجماعه ايه مصير المدرس بالاجر فى الحكايه ديى ذى المدرس بالعقد ولا ايه

الاسم : موسى عبدالله-مدرس تجارى-الزقازيق-باحث أقتصادى

أولا نشكر السيد الوزير الدكتور/سمير رضوان ..ونقول أن الخبر عندما نشر على موقع أخبار مصر أسبعد أصحاب الكوادر الخاصة والان أتضحت الرؤية وأنا علقت قائلا أن هذا القانون ينصف جميع العاملين عدا المدرس لان أجمالى دخلى بعد12 سنة بالتربية والتعليم 700جنيه وأن دخول المعلمين ضمن هذا القانون يحقق مزيدا من الكرامة والعدالة للمعلم وفقكم الله وسدد خطاكم لخير مصرنا الحبيبة

الاسم : عبد الله احمد محمودعلى

يا ريت يتسفيد بالقرارا ايضا موظفوا الشباب والرياضه فى المجلس القومى للشباب والرياضه

الاسم : مدرسة .تعينات 2004

ماشي ما احنا عارفين الحد الادني هيكون 700 يا فرحتي لكن طبقا لجدول امس المفروض يكون على الاقل 1000 لمدرسة مثلي مضت 7 سنوات وهي على الدرجة الثالثة ...مش كده ولا ايييييييييييييييه!!!!!!!!!!

الاسم : عاطل و مش لاقى شغل

هى الثورة اتعملت للشغلين بالحكومة بس هما يستفاده و يزيده و الاسعار ترتفع و تيجى فى الاخر على دماغ العاطلين الا مش لاقين شغل ** يا سيادة الوزير ارحمن اين عدالة التوزيع لى كل مايحصل حاجة تزوده الموظفين و محدش يبس على باقى الشعب ان بيتى كله مش فى حد موظف ناكل تراب ******

الاسم : ا/احمد عبدة مدرس رياضيات

ياريت حد يقوللي علي العقود الشامله اللي ب120 جنيه هتستفيد من الحد الادني وللا لأ

الاسم : إدارى مظلوم بوزارة التربية والتعليم

تتحدثون عن المدرسين ولا احد ينظر الى الادارى هوه الادارى ده ابن البطة السودا ولا ايه ملوش كادر ملوش اى حاجة الا هما بيشتغلوا فى منظومة واحنا بنشتغل فى منظومة تانية مهو احنا كمان بشتغل ومن غيرنا الدنيا تقف ولا لازم نعمل مظاهرة عشان ناخد حقنا واللهى حرام عليكم اتقوا الله فالادارى مهدور حقه المدرس واخد حقه بره وجوه ولي سؤال يا ترى اللى بقاله 15 بالعمل ومرتبه 700 يتساوى باللى متعين جديد ايه التهريج ده

الاسم : حسن العوادى أبوحماد شرقية

أقل حافز على مستوى الجمهورية هو حافز المعلم 25%

الاسم : أحمدمحمد

الوزير بكلام ومستشاره بكلام؟اتقوا الله فينا.

الاسم : معلم

متى يطالب معلمو مصر بحقوقهم؟متى يفيقون من موتهم؟

الاسم : وليدسعيد

هل الازهرى ضمن المتعاقد ضمن الحد الادنى للاجور

الاسم : ابوزياد

انابقالي 13سنه شغال .هاخد مرتب كام بعد التعديل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ افيدونا ياخوانا

الاسم : مدرسة ثانوى

نيفين العسولة اللى بتقول ان معلمى الثانوى بياخدوا 1500حنية انا مدرسة ثانوى بقالى 9 سنين مبديش دروس و اجمالى مرتبى 600 جنية يا ريت متكلميش فلى مالكيش فية يا حلوة

الاسم : شرين

والنبى مش مكسوف وهو اعد يقول كار ومعلمين واطباء واحنا حتى ما وصلناش للحد الادنى بتاع الغلابه يعنى فين الكادر ده كادر العجله اغلى منه

الاسم : مدرس فى مصر

معلم على الدرجة الثانية يعمل فى التدريس منذ 12سنة مرتبه بالكادر 780جنية وموظف على الدرجة السادسة تم تعيينه من شهريتقاضى مرتب 700جنية؟هل هذا من العدالةالتى ينادى بهاأحرار مصر؟

الاسم : الوزارة لعبتها صح ووقعت المدرسين فى بعض

عندما علمت الوزارة ان هناك اضراب اعلنوا الحد الادنى 700 لمن هو دون ال700 ج اذا معظم المدرسين مادون 700 خلاص مافى اضراب اما مافوق ال700جنيه يضربوا دمغهم فى الحائط مدرس منذ 22سنه ومرتبه 800 جنيه ومدرس 15 سنه 700 ج محرومين من من الدرجات ومن الزيادة بسبب الكادر الاكذوبة هل المعلم مرتبه زى اللى فى البترول او الغاز او الكهرباء او الاتصالات او او مرتباتهم خيالية بالنسبة لمرتب المعلم الذى يجب ان يكون مرتبه اعلى مرتب زميلى شئون قانونية فى المحكمة مرتبه 2000 ج خلاف الكثير من المميزات وانا 800 جنيه ماذا يعنى الكادر الخاص حسبى الله ونعم الوكيل

الاسم : عبد المنعم -مدرس

ما مصير الدرجة الاولى من الحد الادنى

الاسم : يونس على

ارجو توضيح هل ستحرمون المعلمين من ميزة الكادر اللى عذبنا عليها النظام السابق ام ماذا وبعدين اين الدرجات الموقوفة وكيف والمعلم بمحافظة قنا وغيرها يخصم منه البدل النقدى الرجاء الحذر من المعلمين فهم عصب الحياة وان لم تستجيبوا لمطالبهم فسوف تكون العواقب وخيمة

الاسم : محمد احمد الشامى

ارجو نظره عطف نحو معلمين شرفاء ذوى مرتبات معقوله ليعيشوا حياه كريمه بدون الحاجه للدروس لان المعلم يعطى الدرس مرغم لان راتبه لايكفيه اكثر من عشره ايام بعد الكادر ومن هنا يجب زياده فى مرتبات المعلمين لجميع الدرجات فى عهد جديد لمصرنا الغاليه

الاسم : محمد بركات

شكراً سيادة الوزير ونتمى ان يتم التنفيذ

الاسم : محمد احمد الشامى

ارجو نظره عطف نحو معلمين شرفاء ذوى مرتبات معقوله ليعيشوا حياه كريمه بدون الحاجه للدروس لان المعلم يعطى الدرس مرغم لان راتبه لايكفيه اكثر من عشره ايام بعد الكادر ومن هنا يجب زياده فى مرتبات المعلمين لجميع الدرجات فى عهد جديد لمصرنا الغاليه

الاسم : سامي سيد

انا اعمل امام وخطيب هل الائمه يستفيدون من الحد الادني علما بان اساس المرتب متين جنيه..عايز اعرف

الاسم : مهندس عاطل من 10 سنوات

واللي مش بيشتغل يا خالص يا جماعة انا خريج هندسة اتصالات من 10 سنوات ولا عمل على الاطلاق حسبنا الله ونعم الوكيل

الاسم : أحمد القصاص

منتهى الظلم أن أكون على الدرجة الثانية من سبتمبر 2000 ولا أحصل على الدرجة الأولى حتى الان وأنا مدرس من 20 سنة وأكيد ده هايكون له تأثير كبير في عدم مساواتي مع زملائي في الزيادة المقررة للعلم فقط أنا في إدارة السنبلاوين التعليمية

الاسم : طارق محمد

انا مدرس تربيه رياضيه مرتبى بالكادر 1085 تعين 9219 سنه خدمه مع الحد الادنى حيبقى مرتبى كام وانا درجه اولى

الاسم : طيب والعاطلين ؟؟

واللي مش بيشتغل يا خالص يا جماعة انا خريج هندسة اتصالات من 10 سنوات ولا عمل على الاطلاق حسبنا الله ونعم الوكيل

الاسم : ابراهيم عياد

لا تررررررراجع عن يوم 7/6 .... لان لينا مطالب تانية ...الحد الادنى ده ادنى مطلب ...ليه سيادة الوزير مايجتمع مع المدرسين ويتناقش معاهم بدل ماهو فى كوكب تانى عن المعلمين ..تغيير المسمى الوظيفى ..الغاء القانون155 ..اقالة وزير التربية والتعليم

الاسم : مش رايحين لجان الثانويه

بعد التوضيح للمرتب بكلام واضح

الاسم : جمال شعبان

لازم تكون الزيادات حسب الدرجات المالية حتى لا يظلم احد فليس من المعقول ان مدرس مدة خدمتة 20 عام ومرتبة بالكادر 775 ياخد مرتب مدر او عامل لسة متعين جديد عايزين نفهم الزيادةازاى ويا ريت يبعتوا للادارت التعليمية . والله الموفق

الاسم : واحد هيتجنن

الخبر بيقول ان الحد الأدنى سيطبق على كل من لا يصل راتبه الى 700 جنيه!! يا حلاوه و اللى بقاله 28 سنه شغال و عدى 700 جنية يضرب دماغه فى الحيط و لا يطق يموت؟ أين المساواه؟ أين سنوات الخبره؟ بتاع امبارح اللى لسه متعين هيتساوى بيه!!! حلوه أوى دى عمالين نسند فى الجديد و القديم بقى يشوفله موته و لا مقبرة يدفن نفسه بيها على الحياه أحسن !! حسبنا الله و نعم الوكيل

الاسم : ابورياض

حكومة سمك لبن تمر هندى

الاسم : راضى رجب راضى

انا معلم منذ 1983 وحاصل على معلمين خمس سنوات ومؤهل عال بكلوريوس علوم وتربية 1997 وحتى الىن على الدرجة الثانية بسبب ظلم أمن الدولة والفرق بين مرتبى ومرتب زميلى 160 جنيه

الاسم : معلم اول (11سنة)

مرتبى 711 والنبى حد يفهمنى علشان انا هتجنن من التفكير

الاسم : mr_shams

طيب كلام جميل امته هيطبق الكلام دا والزيادات دى

الاسم : ام مطحوونه

ياناس نفسى اشترى الشفاااااااااااااااااااط

الاسم : حاتم محمد جابر

كيف ينفي سمير رضوان ما قاله وزير التعلين والجرائد إلا إذا أشتغلنا سياسة أكل الحلاوة وأي سنوات الخبرة من هذا الجدول العقيم الذي لا يستطيع أحد فك رموزه إلا الذي كان مرتبه أقل من 700 جنيه نفسي حد يفهمنيييييييييييييييييييييييي لأني تقريبا ً نسيت الرياضة مع إني بأدرسهاااااااا

الاسم : معلمة

اتقوا لله فى المعلمين احنا نتعينين من 2004 وبناخد 500 جنيه يعنى بعد الحد الادنى بتاعكم دا هنبقى 700 زينا زى العامل اللى على الدرجة السادسة ولا فرق خبرة ولا فرق درجة ياريتنا ماكنا اتعلمنا حسبى الله ونعم الوكيل كنت عملتلى مشروع كان زمانى معايافلوس مش اللى جاى مبيكفيش اللى رايح عايشين ع الفول ربنا ينتقم منكم يارب

الاسم : يا خوفي

يا خوفي ياوزير الماليه من أن يكو ن الكلام ده مش أكيد فإنه سوف يحدث مالا يحمد عقباه.

الاسم : حسين الشيخ

الحمد للة كدة كويس اليومين دووول ياريت نكمل الحد الاقصى وتعدل منظومة الاجور كلها

الاسم : ا عمرو ابو العطا

اتمنى من المجلس العسكري انشاء وزاره فهمني شكرا فان حبر الغمض المصري الصنع والذي صيغ به هذا التصريح واستخدام الكلمات المطاطيه هما من الخصائص الحصريه للسياسه المصريه فما موقف من زاد راتبه عن 700 لالالالابل مبلغ 700هوماسيتم تقاضيه ام انه سيصبح 500 بعد البرك والمستنقعات سؤال والف سؤال ولكن لوانته مش فاهم يبقى انته اكيد اكيد اكيد في مصر

الاسم : مطحونة

أحسن حاجة تلغوا الكادر اللي وجع دمغنا ما كنا عايشين من غيرة جاء الكادر وعمل فرقة بين المدرسين والإداريين وبس؟؟؟؟ أنا مش عايزة الكادر أنا عايزة مرتب بكرامة

الاسم : موظف درجة رابعة

هل موضوع زيادة 278 جنيه علي مرتب الدرجات صحيح ارجو الرد من سيادة الوزير

الاسم : ابوحسام

بليلة فى الافكاريعنى المدرسون القدامى خرجوامن المولد بلاحمص واللى فى رقبته 5عيال فىمراحل التعليم المختلفة يغمل ايه هى الوزارة دى غاوية تعذب الناس ولاتجيب للتاس حقوقها الا بعدما ينزلوا ميدان التحرير على العموم ساهلة وزى النهاردة امتحان الثانوية

الاسم : معلم اول (11سنة)

مرتبى 711 والنبى حد يفهمنى علشان انا هتجنن من التفكير

الاسم : دعونا نعمل

يا جماعة حرام عليكم انتوا كل همكم على كرشكواوحريمكم سيبوا الراجل يشتغل ولما انتاج البلد يزيدونطلع من اللى احنا فييه تبقوا اكلموا _وبعدين ما انتوا ممكن كل واحد منكم يزيد مرتبه ويبقا مليون جنيه بس ودقنى ان لما اتصرفوا تانى يوم.. لان بلدنا مليانة تجارجشعين والقرش اللى حيزيد على المرتب حيزيد قصاده مليون سلعة وبكرة الايام حتثبتلكم.

الاسم : ابومعتصم

لا...لا...لا تعليق !!

الاسم : محمد مصطفى فايز

ياسيادة الوزير كيف يتساوي معلم افني حياته في تربية الاجيال ويتساوي مع معلم حديث العهد بالتعليم اين فارق الخبرة والدرجات فيجب ان تكون عدالة في توزيع الاجور وشكراااااااااااااااااااااااااا

الاسم : أحمد البرغوتى

ليه سيادة الوزير لم يتحدث عن الدرجات المالية المتأخرة والموقوفة من 2009 حتى الآنحيث أخذت الدرجة الثانية فى 2003 وحتى الآن على الدرجة الثانية أين العدل .. ياريت السيد الوزير يستمع لمشاكل المعلمين المالية

الاسم : أحمد البرغوتى

ليه سيادة الوزير لم يتحدث عن الدرجات المالية المتأخرة والموقوفة من 2009 حتى الآنحيث أخذت الدرجة الثانية فى 2003 وحتى الآن على الدرجة الثانية أين العدل .. ياريت السيد الوزير يستمع لمشاكل المعلمين المالية

الاسم : محمد الصادق

يا جماعه حد يرد علينا ايه مصير المدرس اللى كان بالاجر وبعدين عملو ليه عقد ب 110 ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

الاسم : السيد رمضان - الشرقية

سمعنا ان المرتب هيوصل 1200 جنيه فى خمس سنوات !! يا ترى سعهتا هيكون ايه حال الاسعار وهل الكلام ه هينفع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

الاسم : عادل لمعي

ورحمة ابويا مافاهم حاجة ولو حد فاهم يفهمنى كلة كلام وحوارات باقي علي المعاش 2سنة ربنا يعديها بالستر

الاسم : سعيدالنادي

هل تضم سنين الخدمة إلى التعديلات الجديدة في المرتبات ويقوم لها تقويم جديد

الاسم : شيمو

هل مانسمعه من الغاء الكادر للمدرسين والعمل بنظام الراتب صحيح

الاسم : شيمو

اتمني ان يكون التصريح مصحوب بجدول زمني .اما بالنسبة للمدرسين برجاء تقديم ضمان لما ينشر لاننا بجد تعبنا. عندي سؤال لوزير لماليه اتتمني ان يجيب عليه وهو السنيين التي قضاها المتعاقدين في عملهم هل ستضاف اليهم وشكرا للوزير علي محاولاته مع التمني له بالتوفيق

الاسم : الاستاذ محمد

ما موقف العاملين بالاجر الذين امضوا الثلاث سنوات والذين لم يمضوا الثلاث سنوات افيدونا ضرورى

الاسم : محمود جاير (ابو حماد-شرقية)

شكرررررررررررررررررررررررررررررراوزير المالية

الاسم : shmndora

الصورة مش واضحة بالنسبة للمدرسين ياريت تيجى نشرة تفصيلية من وزارة المالية للادارات التعلمية وتكون منصفة للمعلمين

الاسم : محمد السيد

اخيرا افتكرتوا المعلمين بعد كل فئات الشعب خرجت بمظاهرات فئوية لتحسين رواتبهم ولم يخرج المعلمين خوفا على مصلحة الوطن وكانت النتيجة خصم 10% من مكافأة الامتحانات بدلا من زيادة الاجور وشكرا

الاسم : نيفين على

عمر الوزير ما يقدر يرضي كل الناس ايه اللى ممكن يزعلنى لو العامل اخد 700جنيه زى هو مش انسان وبيتعب وبيشتغل حاجة انا مرضاش اشتغلها امال فين المساواة اللى بتطالبوا بيها ولا العامل من الكفار ماهو امضى سنين يحصل على 200 جنيه وغيره بيحصل على 2000 وبلاش حد يقول مفيش مدرس بيحصل على 2000 لانه اما لا يعرف او كداب اغلب معلمى المرحلة الثانوية تتعدى اجورهم 1500جنيه شامل الكادر وبدل الاعتماد عايزين مساواة لا الدكتور احسن ولا المهندس ولا المدرس كلنا يقوم بعمله المهم نتمنى ان نتساوى ليس فقط فى الرواتب ولكن فى جملة ما نحصل عليه من حوافز وبدلات ايا كانت الوزارة التى نعمل بها والله الموفق

الاسم : سارة محمد فهيم

طب يا ريت والله يكون الكلام واضح ومحدد لاننا تعبنا من بالونة الاختبار اللي لسة الحكومة مصممة تتعامل بيها معانا ويا ريت توضحوا لنا مصير القدامي ولا دول يروحوا يستخبوا لغاية ما حد يفكر فيهم ويرد لهم حقهم انا رايي وقفة جادة ولا مراقبة ثانوية ولا تصحيح الا بعد بيان واضح محدد مش سمك في ميا اصل الواحد خلاص شبع سمك ارحمونا بقي

الاسم : عبد الله اسماعيل

ياريت يتنفذ الكلام دا في موعده المحدد وبلاش النظر للمعلم انه بياخد كادر دا كله مابيتعداش 100 جنيه علي الدرجة الثالثة الي انا عليها

الاسم : انسان

لو كنت ميت لكنت شهيد الثورة ولو انا حي عايز اعلم اين انا ؟ من انجازات الثورة 1 ) انا مين 2) انا ليه ؟ 3) انا علمت نا هو الحد لادنى للمرتبات 4) وسأكتمل ب 278 جنيه 5) انا سعيد لان يوجد أرز وزيت و سكر وخبز وانبوبة غاز 6)ولن يذهب الغاز لاسرائيل 7)واتور الغاز والسولار والبنزين 8)انا سعيد ستبني الحكومة مساكن بل واعطتنا اعظم ميزانية لتغطية الكل 9) وحتحاكم حكامنا الهاربين والموجودين 10) وشبعنا حتى التخمة

الاسم : محمود جاير (ابو حماد-شرقية)

ياريت معالى وزير التربية والتعليم يوضح الامر للمعلمين وخاصة المعلم المساعد اللى امتحن كادر ابريل 2011 وشكررررررررررا للدكتور سمير رضوان

الاسم : مطحونة

برضة لسه مش واضح يعني اللي جملة مرتبة 800 أيه اللي هيتم معاه؟؟؟؟؟ اللي فاهم يفهمني

الاسم : معلم خبير تعيين 1980

وزير الماليه لم يأت بجديد فهو أخضع من يتقاضون أقل من 700 جنيه للحد الأدنى حتى يخرج نفسه من الورطة التى وقع فيهاوهذا أكبر دليل أن قراراته غير مدروسه ولم ينظر إلا إلى فئة واحدة فى المجتمع وإذالم متدارك الموقف بالنسبة للمعلمين ويوضح الصورة قسيكون لنا موقف حازم

الاسم : يحي عبدالرازق عبدالسلام

يارب مصر تكون في خير دائما

الاسم : معلمة علي الدرجة الاولي

الخبر غير مطمئن ماذا يعني انه سيطبق علي من يقل اجمالي مايتقاضونه عن 700 جنية والذي امضي اكثر من 27 سنة عمل ويتجاوز مرتبه الالف جنية هل ستتغاضى عنه الحكومة...نريد رد واضح وصريح

الاسم : محمد

شكرا على الايضاح يادكتور بس 700 جنيه وحنلاقى الخضار ب50 جنيه واللحمه ب300 جنيه يبقى عليه العوض ومش عاوزين فلوس

الاسم : محمد الوردانى

لا تررررررراجع عن يوم 7/6 .... لان لينا مطالب تانية ...الحد الادنى ده ادنى مطلب ...ليه سيادة الوزير مايجتمع مع المدرسين ويتناقش معاهم بدل ماهو فى كوكب تانى عن المعلمين ..

الاسم : عصام الشربيني

ما موقف المدرسين القدامي والذين هم علي الدرجةالاولي من زيادة الاجور

الاسم : أحمد

ربنا ستر من المصيبة الى كانت هتحصل لو كان الكلام الفاضى اللى بيقولوه

الاسم : محمد فرغل محمد فرغل

المفروض يستفيد الجميع من الحد الادني ويحسب الفرق بين الحد الادني الحالي والحد الادني المقترح ويضاف لمن تعدي الحد المقترح مش ده ولا ايه ياناس

الاسم : شوشو

ياريت يتنفز بسرعه

الاسم : عصام الشربيني

ما موقف المدرسين القدامي من الزيادة والذين هم علي الدرجة الاولي وربنا ما بدي دروس

الاسم : لية لا نقول الحمد الله

انا اثق فى هذا الرجل ومصر دلوقتى فى موقف حرج ومواردنا على ادنا نعلق المشاتق ولا نشتغل وبعدين نت نتكلم على زيادات اخرى

الاسم : صافى

ينصر دينك يا سيادة الوزير

الاسم : رضا عبد السلام

الواحد مشعارف يصدق مين ويكذب مين بالامس سعاده مستشار وزير المالية احزن مليون ونصف معلم واليوم خيخرج علينا وزير المالية بفى كلام مستشلره وكأن الاثنين لا يعملون معا

الاسم : حسين مدرس بحلوان

المفروض يكون فيه رقابة على الاسعار لان البلد مش نقصة والف شكر للقوات المسلحة ولازم الناس تساعد القوات المسلحة فى المسيرة يارب احفظ مصر والمصريين وياريت مايكونش فى وقفات احتجاجية فى مصر بقى

الاسم : عاطف محمود

أحنا لسه محتاجين تفسير يعنى المدرسين اللى الشامل بتاعهم تخطى الحد الأدنى للأجور (700) جنيه وبقاله أكثر من 20 سنه خبره (أقدميه) هل سيتساوى أم كيف سيكون موقفه؟ وشكرا لو أى حد يرد عليه أو يدينى تفسير واضح.

الاسم : هويدا

الخبار تكون طوالا اليوم

الاسم : معلم طالع عينو

حسبنا اللة ونعما الوكيل

الاسم : حسام

الحمد لله رب العالمين لابد أن نشكر المنعم علي نعمه لانه يستحق الثناء والحمد علي كل شئ ونشكر السيد وزير المالية علي سرعة استجابته ورد فعله ونشكر اخبار مصر علي سرعة توصيل الخبر لكل المعلمين لانه كان سوف تعود بكارثة علي مصر حفظك الله يامصر

الاسم : محمد عطيه

يا ر يت ال كلا م د ه يتنفذ بسر عه

الاسم : النخيلي

هو كله كلام في كلاااااااااااااام بيصبروا الناس لغاية ما يجي رئيس جمهورية جديد و بعدها يتعلم السرقة ويحط في كرشه هو و الحاشية وبقية اهله زي اللي غار في دهية يعني هما هيجبونا مين يعني ما هو في الاخر و احد زي اللي غاروا في داهية .. حسبنا الله و نعم الوكيل.

الاسم : عاطف محمود

أحنا لسه محتاجين تفسير يعنى المدرسين اللى الشامل بتاعهم تخطى الحد الأدنى للأجور (700) جنيه وبقاله أكثر من 20 سنه خبره (أقدميه) هل سيتساوى أم كيف سيكون موقفه؟ وشكرا لو أى حد يرد عليه أو يدينى تفسير واضح.

الاسم : معلم اول قرر يبقى فراش

سنخرج ان شاء اللة افواجا يوم 7/6 امام مجلس الوزراء لاننا لا نثق فى الحكومة وعودة حقوقنا المسلوبة وتحقيق مطالبنا المشروعة ومنها الحد الادنى لللاجور والدرجات المالية المتاخرة و العلاج المجانى بمستشفى المعلمين

الاسم : معلم مساعد

شكرا لمعالى الوزير له على طمئنته لنا ولكن السؤال بعد استلام جواب تعيينى ان شاء الله سأكون على الدرجة الثالثة فهل سيكون المرتب الذى اتقاضاه هو 700 ايضا

الاسم : خالد

حتي و او الف جنيه مينفعوش لمربي الاجيال حراااااااااااااااااااااااااااااااااااام

الاسم : أحمد سامي حسن

طب خريج التربيه اللي متخرج من أكتر من 10سنين وشغال في القطاع الخاص ايه موقفه

الاسم : محمد البلتاجى

يا سيادة الوزير هل هذا الكلام الجميل سوف ينطبق على المتعاقدين بالمكافأة الشاملة إللى ب 105 فى الشهر 000وشكرا

الاسم : رامى

الكلام ده هيطبق من امته

الاسم : sabri ali

شكرا جزيلا للسيد الدكتور وزير المالية لان كادر المعليمين لايصل الى الحد الادنى

ياريت الكلام يكون صحيح وكفاية تجبروا الناس انهم يكرهوا بعض بسسبب الفروق الطبقية اللى انتوا بتعملوها دى

الاسم : خالدمحمد

جدوالألجور

الاسم : محمد شعيب

يحيا العد الحمد لله كانت ستصبح كارثة خروج المعلمين من الحد الادنى انا مرتبى 105 جنيها ومحضر دراسات عليا ...حسبى الله و نعم الوكيل

الاسم : مـــروان صـــلح

يقول الله تعالى " وَلَوأَنَّ أَهْلَ القُرَى آمَنوا واْتقواْ لَفَتَحْنا عَلَيهِم بَرَكَاتِ مَنَ السَّماءِ والأرْض "

الاسم : مدرسون هيتجننوا

ازاى الوزير ينفى كلام المستشار الجبالى مش هو ده اللى صرح بالامس على نفس هذا الموقع باستثناء المعلمين والاطباء اذا كان مستشار الوزير ..... يبقى ليه يكون مستشاره عايزين ضمانات لكلامه

الاسم : اسامه

شكرا لله ان الوزير عارف من هو المعلم

الاسم : مانو

ايوه كده ع الاقل وصلنا الحد الادنى

الاسم : ميرو

احسن حاجة عملها لحسن مرتباتنا ضعيفة قوي بالنسبة لمعلمي الول العربية وفيه ناس مبتديش دروس

الاسم : حمادة محمود

ياريت ينظروالي مش شغلين حكومة يعملوا اية

حسبي اللة ونعم الوكيل

احنا نعمل اية مش شغلين حكومةنبيع لب

الاسم : منون

بس يريت توضيح أكتر بخصوص موضوع ال أكتر من 700 جنية ومتعين أكتر من 16 عام فى الخدمه هيطبق عليه الكلام ده؟ ولا دة بس للى أقل من 700 وشكــرا..

واحنا فين الي مش شغلين حكومة يبواعو لب

الاسم : بنت مصر غذائى تراب مصر وارتوائى نيل مصرونارى من اللى نهب مصر

لان اولادنا ضاعو بسسبب عدم تكافوء الفرص للتعيين مدرسين لانهم من حملة التربيات وللاسف على الرفوف ليه ياسيد يامحترم ياوزير الماليه لم يتم تعيين خريجى التربية اللذين هم اساس العلم الحقيقى للليييييييييييييييه

الاسم : مصطفى شكرى

امال بتقولوا الدرجة السادسة العمالية هاتاخذ 700جنية انتوا لسة بتطبقوا نفس السياسة القديمة

الاسم : أ/راضى محمود مدرس الرياضيات

شخصيا متفائل خير بأحوال البلد وبوزيرى المالية والتعليم

الاسم : محمود حسن

الف مبروك يامدرسن مصر وشكرا لموقع احبار مصر على اتساع صدره لتعليقات المدرسين وجعلكم عوننا لقضاءحوائج الناس وتوصيلكم هموم المعلمين للساده المسؤلين وياريت كل الناس تتحذ هذا الاسلوب الطيب بدل المظاهرات ووقف حال الناس وعاش موقع اخبار مصر والتلفزيون المصرى

الاسم : رضا احمد

ياريت يكون الكلام دة فعلا صح لان بجد لو كان غير كدة المدرسيين مش هتسكت ابدا

الاسم : جمال محمود احمد

كان فين الدكتور /سمير رضوان من زمان على فكرة هو احسن وزير مالية منذ1952 ويارب يكمل معانا على طول وما يحرمناش من علمه الواسع واخلاصه فى العمل .

الاسم : علاء موسى

ايوه كده يا شيخ الاهى يعمر بيتك ....بليت ريقنا بعد مانشف.......

الاسم : يا مسهل

انا قريت الخبر ده على موقع الاكاديميه دلوقتى بس نفسى اعرف ايه مصير العقود هتستفيد من الحد الادنى انا بالعقد وامتحنت اول ابريل الماضى ونجحت ف الكادر الحمد لله بس عايزه اعرف ايه مصيرى

الاسم : محمد حسن

بارك الله لك فى صحتك يا دكتور سمير ونتمنا لمصر مزيدا من جهود أبنائها الشرفاء .

الاسم : مظلومة

والمدرسين القدامى مصيرهم ايه ما لهومش نايب

الاسم : مصطفى شكرى

امال بتقولوا الدرجة السادسة العمالية هاتاخذ 700جنية انتوا لسة بتطبقوا نفس السياسة القديمة

الاسم : ابراهيم طاهر

بجد اتاكد اعرف كلام صحيح ولا لا

الاسم : ناصر

الله يبشرك بالخير يا وزير المالية

الاسم : مدرس مهضوم حقه

والله المدرسين في مصر غلابه لازم ننظر لهم نظرة اعلي واقوي من كده خاصة ال في الارياف والمناطق النائية

الاسم : الباشا مدحت

و الحد الادنى للمعاشات ايضا -- فلا يعقل صاحب معاش مريض كل ما يتقاضاة 273 جنيها --- عيب و حرام

الاسم : محمد

كلام مش واضح يعني الكوادر بس الهيطبق عليهم

الاسم : محمد الاسناوى

أنا أعمل مدرس بالأزهر منذ 6 سنوات وراتبى ( الأساسى + الحوافز + الكادر 50% + تذكرتين بدل نقدى ) = 665 جنية مصرى فقط لا غير .... فهل من العدل أن يأخذ العامل بالمعهد 700 جنيه وأنا أخذ 665 جنية بعد وضع الحد الأدنى حد ياناس يدينى عقله وياخد عقلى لأنى هجن من الكلام ده ... وكأن سيادة الوزير بيعاقبنا علشان بناخد كادر لا يتعدى 70 جنية على الدرجة الثالثة .... أرحمونا يابشوات وأنتم واكلينها والعه لا حسين بالأسعار ولا حاجة كله بيجيكم جاهز حتى البطيخ بياجيكم من غير بذر . أيوه ياعم اللى أداكم يدينا

الاسم : الشاطر

انا مش عارف انتم شاغلين نفسكم ليه اى زيادة مش هنستفيد منها دى مباشرة هتكلها زيادة الاسعار يعنى المفروض التجار همااللى يدوروا عليا

الاسم : ريفوو

المدرس لما يلف على البيوت يدى دروس افضل ما يلف عليها يشحت لان كل هذة الزيادات ستواجه بزيادات رهيبة فى الاسعار

الاسم : محمد حسين1

الخبر ده رجع لنا الروح بعد ما أتفق كل المعلمون فى المنتديات والمواقع والفيس بوك على مقاطعة المراقبة والتصحيح بالثاوية العامة وكان هناك اجماع شبه كامل من معلمى مصر المهضومة كرامتهم وتعمدت الحكومات المتعاقبة على اذلالهم اظهارهم بشكل غير لائق

ليست العبرة بالحدالادني اوالاقصي العبرةبانالحد الادني يكفي اسرةصغيرة من اب ام وطفلان للوفاء بالاحتياجات الضروريةوليست الترفيهيه خاصة بعدزيادة الاسعاربعدتطبيقالحد الادني وهل وزارة المالية تضمن تطبيق زلك ان يصل الحق لاصحابه

الاسم : لو سمحتوا

لو سمحتوا عايزه اعرف العقود اللى لسه متثبتوش هيستفيدوا من الحد الادنى للأجور ولا ايه

الاسم : محمد احمد

ربنا يخليك للناس الغلابة بجد نفسية المدرسين تعبت لما سمعو انهم خارج الحد الادنى

الاسم : ريفوو

المشكلة فى السيرة على الاسواق وضبط الاسعار وعودة هيبة الدولة

الاسم : أبو يوسف

هل يستفيد من الحد الأدنى للاجور المتعاقدين فى الازهر .... أفيدونا

الاسم : عمرو خالد الشريف

ارحمونا من التقارير المتضاربه عاوزين كلام واضح كد الحكومه هي اللي عاوزه تولع البلد

الاسم : معللم

يعنى هبطل اسوق تكتك بعد الظهر ولا الاسعار هتزيد وتاكل الزيادة دى وكانك يابو زيد ما ...

يا ناس حرام كل ما تتكلموا فى زيادة المرتبات للغلابة الموظفين الاسعار بترتفع وتتضاعف

الاسم : السنبلاوين

يعنى اللى مرتبه 850ج ومعلم من 20 سنة لن يستفيد من الحد الادنى ولا هذا الكلام سيطبق وفقا للدرجات ولما هو جاهز مستنيين ايه ما يعلنوة علشان الناس تعرف !

معلم على الدرجة الثانية يعمل فى التدريس منذ 20سنة ومرتبة بالكادر لايتعدى 900 جنية وموظف على الدرجة السادسة يتقضى مرتب 700جنية هل هذا من العدالة التى تنادى بها ياوزير التعليم كفاية ضحك على الدقون وارحمونا علشان ربنا يرحمكم

الاسم : سمير عبد النبى الضوينى -مجول -سمنود- غربية. معهد الدكتور بركات

يحيا العدل هى دى العدالة الاجتماعية كدة نرفع ايدينا تعظيم سلام للحكومة ووزير المالية

الاسم : محمدعبد الناصر يوسف

التبس الامر علينا وكنا ننوي فعل ما لا يحمدعقباه

الاسم : فداكي روحي يا امي

حد يلحق يبلغ الناس اللي معلقه عالخبر التاني لحسن البلد هتولع الراجل نفى يا جماعه اهوة و لو اني مش بصدق حاجه في بلدنا دي الا لما اشوف بعيني بس عموما ربنا يستر عليكي يا مصر بعشق ترابك يا بلدي